zondag 15 april 2012

Lerend vermogen en innovatie in de bouwsector

De komende weken gaan erg druk worden. Rondom innovatie en het versterken van de bouwsector staan er een aantal mooie initiatieven op de agenda.

Allereerst de zolderopruiming van Rijkswaterstaat.  Een prachtige titel waardoor al mooie gesprekken op gang zijn gekomen.  Op vrijdag 20 april kan de markt laten zien welke innovaties er beschikbaar zijn die ├ęcht een tweede kans verdienen.  Eind vorige week heb ik even contact gehad met de projectleider, we gaan al richting de vijftig inzendingen.

Een bijkomend doel van deze bijeenkomst is om ook een beeld te krijgen waarom het uitrollen van innovatie niet van de grond lijkt te komen in de bouwsector. Ligt dit aan belemmerende wet- of regelgeving, risicomijdende opdrachtgevers en/of opdrachtnemers, of moeten we dit in houding en gedrag zoeken?   Dit is een discussie die al lang loopt, ook vrijdag zullen we gaan zien wat voor de geselecteerde innovaties de oorzaak is dat er een tweede kans nodig is.

Deze hele sessie is een aanloop naar 1 juni. Op die dag zal Rijkswaterstaat de nieuwe inkoopstrategie voor het inkopen van innovaties presenteren. Deze strategie sluit aan bij het topsectorenbeleid van het Ministerie van EL&I.  Ook gaan we op deze dag in op experimenteerruimte voor de sector.   De voorbereidingen hiervoor liggen op koers. 

Achter al deze activiteit speelt de vraag of en hoe het lerend vermogen van de bouwsector en de andere sectoren waar Rijkswaterstaat samen mee werkt te vergroten?  Dit geldt voor de goede orde zowel aan de opdrachtgevers en opdrachtnemerszijde.   Op dit moment is zichtbaar dat veranderingstrajecten  vaak lang duren en moeizaam verlopen. Vernieuwingen die wel tot stand komen blijven vaak ge├»soleerd in plaats van zich over de sector te verspreiden.  En dat in een tijd waarin de maatschappelijke vraagstukken groot zijn, en de financiele speelruimte van de rijksoverheid kleiner zal worden.  Volgens mij ligt hier een groot gezamenlijk probleem,  en kan de zoektocht naar de oplossing gaan beginnen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten