maandag 20 mei 2019

Smart Mobility - projecten in het nieuws


Het NM-magazine van mei had zo dienst kunnen doen als mijn projecten-portfolio. Ik kwam ongeveer 90% van mijn werkpakket wel tegen in het nummer. Mooi om te zien en mooi om te delen.

Allereerst de pilot op de A9. Daar zijn we aan het testen met het nieuwe iWKS, ofwel intelligent wegkantsysteem.   Inmiddels draaien er 14 kasten. Naast technische en verkeerskundige testen, is een bijzonder onderdeel van de pilot het praktijkonderzoek of het lukt om het iWKS met flooting car data aan te sturen in plaats van met lussen.  Op dit moment gebeurd dat (voornamelijk) met detectielussen. Die liggen onder het asfalt, zijn daarom slecht bereikbaar en dus duur in onderhoud.

Wat ook bijzonder is: Flooting Car data is er in het Nederland. Ook op wegen waar geen wegkantsystemen en/of lussen zijn.  Als dit dus werkt wordt het mogelijk om, op termijn, ook op wegen waar geen matrixborden zijn, toch een virtuele filewaarschuwing te geven.  En met alle intelligentie in navigatiesystemen en telefoons biedt dat op wegen zonder matrixborden een stuk extra informatie.  (meer weten, lees hier het artikel)

In hetzelfde uitgave van NM-magazine ook een artikel over de use-case informeren van de slimme verkeerslichten.  De uitrol van de slimme verkeerslichten loopt volop.  Daarna is het zaak om de use-case optimaal werkend te krijgen.  De use-case informeren heeft nog een mooie uitdaging.  Want hoe combineer je de flexibiliteit die je hebben wilt om optimaal te regelen, met de voorspelbaarheid die nodig is om weggebruikers goed te informeren.  Een mooi uitdaging waarop het artikel in gaat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten