Analytics

maandag 9 juni 2014

Werken aan cultuurverandering


Dit weekend heb ik gebruikt om de impressie van het voorjaarcongres van Yaucht nog even goed door te nemen. Het congres over 'stuur op cultuur' vond eind maart al plaats, helaas kon ik niet de hele dag aanwezig zijn, maar wat ik er van gezien heb smaakte naar meer.

Belangrijke vraag op het congres, wat is de rol van cultuur voor een bedrijf en voor een sector?  Zowel op het congres zelf als in de terugkoppeling ben ik een aantal interessante uitspraken tegen gekomen:

1) "De radzensnelle ontwikkelingen en veranderingen in de maatschappij dwingen organisaties om anders te gaan werken.  Verandering is de nieuwe constante, daar moet je als organisatie op in spelen.  Een heldere visie is nodig om dan niet achter alles aan te rennen. Slecht 16% van de door TNO onderzochte managers vindt dat ze bij een visioinaire organisatie werken", alsdus Mireille Koomen van TNS NIPO

2) "Waarom veranderen we het bedrijf niet van Binnenuit? " Ron Steenkuijl van Asito startte met het Nationale Integratiediner waar in 2013 meer dan 10.000 mensen aanwezig waren.

3) "Van de 40 topmensen bij NIBC zijn er tijdens de crises maar liefst 35 vervangen. Ik denk dat dit nodig was om de mentaliteit te kunnen veranderen. Dat lukt niet altijd met dezelfde personen. Alsuds Gerard van Buttingha Wichers van NIBC.

Volgens mij 3 prachtige voorbeelden van werken aan cultuurveranderingen in bedrijven en sectoren.  Hoe gaan we hier in de bouw mee om? Zijn er soortgelijke voorbeelden in onze sector die hier bij aansluiten, of hebben we het aspect van werken aan cultuur nog niet ontdekt?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten