Analytics

dinsdag 23 juni 2026

Klimaatadaptatie, greenwashing of bezigheidstherapie

Dit voorjaar de keuze gemaakt om bij het huis een nieuwe regenton te plaatsen.  Daarmee houden we water vast waarmee we de planten in de tuin water kunnen geven.    Blijkt ook nog dat de gemeente Nunspeet een initiatief heeft voor klimaatadaptatie, waarmee je subsidie kan krijgen voor je regenton.  Toch roept dat wel vragen op.

- Is het echt klimaatadaptatie?   Wij hebben gekozen voor een gebruikt houten wijnvat, wat hierdoor een 2e leven krijgt. Heel duurzaam.  Maar ook voor plastic regentonnen kan je subsidie krijgen.   De CO2-uitstoot van het maken maken van zo'n ding doet er blijkbaar niet toe.

- Is het greenwashing?  Symbolische bedragen. Leuk hoor die paar tientjes.  Als je een dat afzet tegen een een gangbaar uurtarief kost het aanvragen al meer dan het oplevert.

- Is het bezigheidstherapie?  Voor deze regenton moest er voor iedere 7,5 euro 1 bijlage toegevoegd worden.  In totaal 4 stuks.  bij andere maatregelen kunnen het er veel meer zijn.  Zou er iemand zijn die dit allemaal gaat zitten nakijken?  Dan is het geen klimaatadaptatie maar bezigheidstherapie voor een amtbenaar.  Niet zo raar dat het aantal ambtenaren ieder jaar groeit.  Of worden de bijlagen niet bekeken, waarom vraag de gemeente ze dan op?   Drempelverhogend, want stel je voor dat iedereen een regenton wil.  Maar dat was toch de bedoeling??

Benieuwd hoe lang de afhandeling gaat duren.  Voorlopig is mijn mijn conclusie:  Dit is vooral een maatregel in de categorie 'kijk ons eens'.  

zondag 21 juni 2026

Juni 2026 - de kerk leeft - getuigen - dopen

 Wat een juni maand.  Na opwekking in mei, ging het feest in juni nog vol door.

Allereerst Celebrate Nederland.  Altijd al geweten dat Hulshorst het centrum van het land en, want daar stond de tent.   De kinderen in extase, 'want de Jozua-tent van opwekking is in Hulshorst'.  

3 prachtige diensten gehad met bekende christelijke sprekers, en veel evangelisatie in de omgeving.  Dit weekend zat ook voor de avondvierdaagse in Hulshorst.  Ik heb goed opgelet welke bekenden uit Hulshorst er allemaal waren, zodat ik tijdens de avondvierdaagse een praatje kon aanknopen over het weekend.

Weer een week later. De EO-Jongerendag. Vaste prik met de tieners. Elise voor het eerst mee, ook zij vond het geweldig.  En wat een opening. Zo indrukwekkend.  Kijk deze hieronder terug.

Terug naar huis in de auto is er nog veel doorgesproken over de opening en de preek van Jan Pool. Toch was het ook stil. Totdat één van de tieners sprak.  Morgen ga ik mij laten dopen.  En dat deed zij, de volgende avond was het zover.  Zo bijzonder:

Inmiddels is dit fragment op Instagram en facebook meer dan 150.00 keer bekeken.  Duizenden likes, honderden reacties.  Wat een getuigenis is dat.  Zo trots op deze tieners.

woensdag 3 juni 2026

Opwekking - festival of reünie

Het was de avond op de slotdag van Opwekking, toen ik met een wijntje in de bank zat om nog even wat gemiste diensten (zoveel keus dat je moet kiezen met het gezin) terug te kijken. Opeens kwam het besef. 

Wat zijn er toch veel bekenden op dit festival. Wat een voorrecht om zoveel bekenden om je heen in hun gave en kracht te zien staan op zo'n evenement!

Bijvoorbeeld vanuit onze kerk Doorbrekers, het leek wel of je ze overal zag:

- Remi, Elisa en Rosanne Krijsman. Net zo verweven met opwekking als met Doorbrekers.  Het is bijna niet los te zien.

- David en Marlinde van den Heuvel, op het podium tijdens de Sing-in

- Superkids worship op het buitenpodium op de zaterdag. Toch een bijzonder plekje in ons hart omdat één van de gezinshuiskinderen hier ook zingt.

- Linda de Groot en haar platform Christelijk opvoeden.

Maar ook daarbuiten zo veel bekenden.

Allereerst Nadine en Wouter de Vos.  Nadine als oud klasgenootje van het Griftland College, mijn midelbare school in Soest.  Zo trots en dankbaar om te zien hoe Nadine gegroeid is in haar roeping.  Met de organisatie 4M  altijd prominent aanwezig op opwekking.  Ik zie daar oude vrienden, maar ook de juffen en ouders van mijn kinderen.   Mijn kinderen komen hun klasgenoten daar ook weer tegen. 

Hij kan echt niet ontbreken. Thijs Noordlandt.  Zwager, kinderboekenschrijver en bekende stem bij Groot Nieuws Radio

Terwijl ik over dit lijstje na denk besef ik mij dat ik zoveel mensen te kort toe.  Vanuit techniek en geluid (Stefan!),  de ministry en gebeds teams.  Wat een prachtig voorrecht om zoveel geloof, groei, en inzet van talent en gaven om je heen te mogen hebben. Ieder jaar weer.  Alle eer aan Hem!

maandag 1 juni 2026

2026 - Terugblik op mei

 Wat is mei altijd een drukke maand. Eén waarvan je met je ogen knippert en hij is voorbij.

  • De maand die van de halve weken aan elkaar hangt, waardoor je op het werk probeert om hele werkweken in 2 of 3 dagen te proppen.
  • De maand waarin je het groot onderhoud op de A2 tussen Everdingen en Oudenrijn af rond, maar ook de maand met de laatste puntjes op de i voor het groot onderhoud op de A6 tussen Emmeloord en Lemmer.
  • De maand waarin je jezelf afvraagt wanneer de kinderen weer eens hele weken naar school gaan.
  • De maand met Pinksteren, opwekking, Moederdag en dit jaar ook Celebrate Nunspeet.
  • De maand met heel veel mooi weer, maar eindelijk ook weer wat regen.  Het ingezaaide gras begon eindelijk goed te wortelen.
  • De maand waarin ook het zadel van de nieuwe Pony van Jackson kwam, dus Hosanna kon eindelijk echt met hem aan de slag.  Het eerste dressuurpunt en uitgereden springconcours is inmiddels binnen.


Druk, veel ballen in de lucht en opnieuw is de tijd voorbij gevlogen. Dankbaar dat we dit allemaal mochten en konden doen met het gezin en de kinderen. 

zondag 31 mei 2026

Groot onderhoud A2 - terugblik

We hebben een druk onderhoudsjaar.   Zowel op de A6 als de A2 gaat een hoop gebeuren.  De start was dit jaar op de A2, tussen Everdingen en Oudenrijn.  Een drukke snelweg die je niet zo maar af sluit.  Met name rondom de oeververbindingen blijft het spannend, ook omdat we twee jaar geleden hebben gezien wat er kan gebeuren.

Het waren 6 bijzondere weekenden op de A2:

-  Hoewel de vertraging op de snelweg binnen de verwachtingen bleef, was het erg druk met sluipverkeer op het lokale wegennet, vooral rondom Vianen.  Na de eerste twee weekenden werden de omleidingsroutes beter gevolgd.

- 2 Weekenden met demonstraties.  Een keer Extinction Rebbelion, gelukkig was de demonstraties op een plek die verkeerskundig relatief gunstig was. En een een weekend later een anti-AZC protest, deze demonstranten haalden de snelweg niet.   Maar beide weekenden leverde in de week voor het betreffende weekend veel overleg, afstemming en noodscenario's op. Gelukkig waren ze niet nodig.

- Het laatste weekend helaas 2 maal agressie naar verkeersregelaars op het onderliggend wegennet. Dusdanig dat we deze medewerkers weg hebben gehaald.

Genoeg te evalueren dus.  Gelukkig liep het in het werkvak grotendeels wel allemaal goed. Dat leverde deze mooie aftermovie op.


Nu even enkele rustige weken.  Vanaf juni starten we met het groot onderhoud op de A6 en in juli zijn we terug rondom Utrecht met werkzaamheden bij knooppunt Oudenrijn.



maandag 4 mei 2026

Brand 't Harde - de mens en de natuur

Woensdagmiddag moest ik met de kinderen even naar de tandarts.  Terwijl we het bos uitreden viel mij al op dat er wolken boven Nunspeet hingen.  Wat raar, het zou een stralende dag zijn? Ook de kleur van de wolken zo raar grijs.

Eenmaal in Nunspeet was er de verbrande houtgeur, het leek alsof we door een grijze mist reden.  De zon was weg en de oostelijke horizon kleurde diep oranje.  'Ik weet niet wat er in brand staat, maar het is geen schuurtje', zei een van de kinderen.

De afgelopen dagen zijn we in de ban geweest van de natuurbrand op het militaire terrein bij ’t Harde.  Kan de springles met de pony's in de buitenbak wel door gaan?  Wat als het vuur deze kant op komt, want de wind kwam uit het oosten?  Overal in Hulshorst gingen de tuinsproeiers aan, om de omgeving van de huizen toch maar zo nat mogelijk te houden.

De kinderen waren onder de indruk. Maar ze maakten zich ook druk om de paarden en pony's van de Manege waar ze wekelijks rijden.  Die ligt niet zo ver van  het oefenterrein waar de brand is. Kunnen de op tijd weg gehaald worden als het vuur te dichtbij komt?   Ze kunnen we bij ons in de buitenbak staan zei één van de meiden.

Ik moest zelf ook denken aan een tekst uit de bijbel: "De huidige hemel en aarde worden door hetzelfde woord bewaard voor het vuur, tot de dag van het oordeel."  (2 Petrus 3:7)  Deze brand was al zo indrukweekend en geeft zoveel onrust in een lokale samenleving.  Gelukkig hebben wij, als Christenen, de zekerheid dat wij niet bang hoeven te zijn voor dat oordeel.

zaterdag 2 mei 2026

Jeugdzorg - de goede dingen

 (Deze blog is ook op 28-4 gepost op LinkedIn)

Als parttime-gezinshuisvader, waarvan mijn partner de jeugdzorgprofessional is, krijg ik regelmatig een kijkje in een andere sector dan waarin ik zelf werkzaam ben. Bijzonder leerzaam, maar soms sta ik met verwondering te kijken.

De jeugdzorg is veel in het nieuws. Vaak met wat er niet goed gaat. En begrijp mij goed, het is goed daar dat aandacht voor is. Maar ook wordt er op heel veel plaatsen, in stilte, hard gewerkt om jongeren te helpen. Zo ook in ons gezinshuis.

Vijf jaar geleden stond ik bij een crisiswoning om een (toen nog klein) meisje op te halen. Onzeker en stil zat ze achter in de auto. Nu hebben we een grote, zelfbewust en mondige tiener in huis. Ze heeft hard aan zichzelf gewerkt en datzelfde geldt voor haar natuurlijke gezin. Dat harde werken is gezien, besproken en benoemd, met als resultaat een einde aan de ondertoezichtstelling en uithuisplaatsing. Ook ligt er inmiddels een plan om weer thuis te gaan wonen. Het terugplaatsen.

En dan valt er toch wel wat op:

  • Google AI: De terugplaatsing, de weg terug naar de biologische ouders, blijft vaak een onderbelicht en complex traject.
  • Zoekresultaten: De zoekopdracht "uithuisplaatsing jeugdzorg" levert op Google ongeveer >300.000 resultaten op. De zoekopdracht "terugplaatsing jeugdzorg met ongeveer 175.000 resultaten net iets meer dan de helft.
  • Cursussen en bijscholing: Voor uithuisplaatsingen keuze te over, net als protocollen. Maar we zijn nog steeds aan het kijken voor een goede cursus of bijscholing over terug plaatsen, die ook SKJ-herregistratiepunten oplevert. Wie heeft de gouden tip?

Dit roept toch wel de vraag op, doen we de goede dingen in de jeugdzorg? Is de focus juist? En waar zijn de ervaringen, en de succesvolle verhalen?