Analytics

dinsdag 23 juni 2026

Klimaatadaptatie, greenwashing of bezigheidstherapie

Dit voorjaar de keuze gemaakt om bij het huis een nieuwe regenton te plaatsen.  Daarmee houden we water vast waarmee we de planten in de tuin water kunnen geven.    Blijkt ook nog dat de gemeente Nunspeet een initiatief heeft voor klimaatadaptatie, waarmee je subsidie kan krijgen voor je regenton.  Toch roept dat wel vragen op.

- Is het echt klimaatadaptatie?   Wij hebben gekozen voor een gebruikt houten wijnvat, wat hierdoor een 2e leven krijgt. Heel duurzaam.  Maar ook voor plastic regentonnen kan je subsidie krijgen.   De CO2-uitstoot van het maken maken van zo'n ding doet er blijkbaar niet toe.

- Is het greenwashing?  Symbolische bedragen. Leuk hoor die paar tientjes.  Als je een dat afzet tegen een een gangbaar uurtarief kost het aanvragen al meer dan het oplevert.

- Is het bezigheidstherapie?  Voor deze regenton moest er voor iedere 7,5 euro 1 bijlage toegevoegd worden.  In totaal 4 stuks.  bij andere maatregelen kunnen het er veel meer zijn.  Zou er iemand zijn die dit allemaal gaat zitten nakijken?  Dan is het geen klimaatadaptatie maar bezigheidstherapie voor een amtbenaar.  Niet zo raar dat het aantal ambtenaren ieder jaar groeit.  Of worden de bijlagen niet bekeken, waarom vraag de gemeente ze dan op?   Drempelverhogend, want stel je voor dat iedereen een regenton wil.  Maar dat was toch de bedoeling??

Benieuwd hoe lang de afhandeling gaat duren.  Voorlopig is mijn mijn conclusie:  Dit is vooral een maatregel in de categorie 'kijk ons eens'.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten