Analytics

woensdag 1 januari 2014

Leren van onze Oosterburen


Het nieuwe jaar is begonnnen, en ik heb de kerstperiode gebruikt om ook nog eens wat te lezen over innovatiebeleid in andere landen. Via de collega's van het Ministerie van Economische Zaken heb ik onder andere het rapport 'Recommendations for implementing the strategic initiative Industrie 4.0' gekregen.  Interessant document, waarin ook grote kansen liggen voor Nederland.

Allereerst vond ik het erg bijzonder om te zien dat er in Duitsland een samenhagend visie ligt op de ontwikkeling van hun industrie, waarin men vanuit hun sterke sectoren naar de toekomst kijkt. Ook interessant om te zien welke beelden en welke kansen er naar dan naar voren komen.

Als je dan kijkt naar de beelden liggen er ook voor Nederland grote kansen. Het centrale concept van 'cyber-physical systems' en de 'smart factories' biedt kansen voor de Nederlandse logistieke sector en de automotive industrie.  Ook voor individuele bedrijven liggen er volgens mij diverse kansen. Ik kan absoluut aanbevelen om het stuk even door te nemen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten