Analytics

zaterdag 10 januari 2015

Innoveren in de zorg?


De afgelopen weken is mij opgevallen dat er plotseling overal gesproken wordt over innoveren in de zorg. Verschillende artikelen worden onder mijn aandacht gebracht via mail en social media. Erg bijzonder, want via mijn vrouw krijg ik vooral mee dat de ene helft van de zorgsector bezig is met de veranderingen die in 2015 van start zijn gegaan en de reorganisaties die dit tot gevolg heeft. De andere helft van de zorgsector is bezig om, ondanks de veranderingen, reorganisaties en ontslagrondes, de boel draaiende te houden.

Toch kwamen er de afgelopen dagen een aantal artikelen langs die erg dichtbij kwamen.  Zo plaats Rob de Wildt, directeur publieke sector Nederland bij Cisco, recentelijk een blog op Skhttp://www.skipr.nl/ipR over de innovatie in de zorg, waarin hij de samenwerking tussen Meander MC en ICT als voorbeeld noemt, zie ook dit artikel over het innovation centre van het meander mc.

Op de website van het Meander MC komt het woord innovatie niet voor. Via de zoekfunctie lukt het nog om een artikel te vinden van de opening van het innovatiecentrum, daar staat wel een link naar de externe website van het innovation centre, maar het blijft onduidelijk wat men er nu doet.

Ook in het ziekenhuis lijkt het centrum niet al te bekend.  Net voor de kerstperiode mocht mijn vrouw een poosje elke dag op en neer voor 2x per dag een uur monitoring. Toen ik vervolgens vroeg of dat niet gewoon thuis kon, en vervolgens de suggestie deed om hier het innovation centre eens naar te laten kijken, keek de betreffende arts alsof ik Chinees sprak.

Spreken over innovatie in de zorg is mooi, maar voorlopig heeft de sector wel iets anders aan zijn hoofd. Namelijk het verwerken van alle veranderingen.  Daarnaast zal er ook echt iets aan de bekostiging moeten veranderen. Want waarom zou je aan thuismonitoring gaan doen, als patiĆ«nten toch wel naar je toe komen en je dan ook de kosten van het 2x per dag bezet houden van een bed kan declareren?