Analytics

zondag 19 mei 2013

Terugblik op rapportage samenwerking en innovatie in de bouw

Dit weekend kwam ik op de studeerkamer nog een rapport tegen van TNO en EL&I over samenwerking en duurzame innovatie in de bouw. Destijds wel even snel doorgenomen, maar al snel weg gelegd. Dit weekend heb ik het rapport nog eens doorgelezen, en er zitten goede analyses in.

Wat er inhoudelijk over duurzaamheid, integraliteit, het opkomen van nieuwe industrieen, en andere business modellen wordt geschetst, zie je op sommige plaatsen in de sector al gebeuren. Wat mij ook erg op viel is dat er wordt gepleit voor een overheid die meegebeweegt naar een nieuwe situatie. Daarvoor zijn meedenkende ambtenaren nodig met een ondernemende houding.

Hierover maak ik mij toch wel zorgen. De overheid is aan het krimpen onder druk van de bezuiniging. Overhead wordt gedrukt en wat er wel gedaan wordt moet sober en lean.  Meedenken en meebewegen wringt dan met meebewegen, meedenken en meewerken. Hier en daar zijn er wel lichtpunten te zien, maar het wordt spannen of de overheid deze gevraagde rol waar kan maken in een tijd van bezuiniging

Geen opmerkingen:

Een reactie posten