Analytics

donderdag 20 augustus 2009

Telegraaf - spoortunnes onveilig?

Nadat eerder al Rijkswaterstaat (A73) en de Gemeente Amsterdam (Noord-Zuidlijn) negatief in het nieuws kwamen, is het vandaag de beurt aan prorail. De schipholtunnel niet veilig? Zie onderstaand artikel overgenomen uit de telegraaf.

AMSTERDAM - De tunnels voor het treinverkeer zijn niet veilig, meldt een vertrouwelijk rapport van NS Reizigers. Zo ontsnapten honderden treinreizigers in de avondspits van 2 juli 2009 aan een fatale treinramp in de Schipholtunnel. Door slechte communicatie tussen de brandweer en de treindienstleiders van ProRail kregen de machinisten van zeven volle reizigerstreinen tegenstrijdige opdrachten.


Toen er dichte rook in de Schipholtunnel werd geconstateerd, vond de brandweer dat de treinen zo snel mogelijk de tunnel uit moesten, maar de verantwoordelijke treindienstleiders, die het sein daarvoor moeten geven, lieten ze staan. Het treinverkeer in de tunnel lag enkele uren stil.
"Gelukkig, bleek later, was er slechts sprake van rookontwikkeling. Als het een echte brand was geweest, was er blinde paniek uitgebroken. Met alle gevolgen van dien", zegt bestuurder Roel Berghuis van FNV bondgenoten.
Communicatie

Hij hamert op een betere communicatie tussen verantwoordelijke partijen bij calamiteiten. "Er moeten specifieke trainingen komen voor mogelijke rampen. En niet alleen voor NS'ers, maar voor alle betrokkenen. Geen tunnel is hetzelfde. Er moet dus per tunnel een training komen. Want deze miscommunicatie kan ook in andere tunnels, zoals de hsl-tunnel, voorkomen."

Volgens Berghuis vindt deze specifieke training vrijwel niet in Nederland plaats. Hij heeft het ministerie van Verkeer en Waterstaat daar onlangs nog op gewezen.
In het interne NS-rapport zeggen machinisten verbaast te zijn over het gebrek aan snelle besluitvorming. "Wij hebben ongeveer twintig minuten in de tunnel moeten wachten tot we toestemming kregen om naar buiten te rijden. Wij hebben ons zorgen gemaakt voor de reizigers, deze hadden de deuren kunnen openen. Met weet ik wat voor gevolgen."
Waarom de treindienstleiders de treinen niet snel naar buiten stuurden, is onduidelijk. Een machinist hoorde van de treindienstleiding dat degene die de beslissing moest nemen 'niet aanwezig was'. Ook hekelden de machinisten de veiligheidssituatie op Schiphol. "Hoewel er sprake was van een enorme rookoverlast, ging het alarm niet af en moesten wij (de machinisten) zelf de hulpdiensten waarschuwen."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten