Analytics

zondag 5 februari 2017

De andere kant van projectmanagement

Sinds dit najaar volgt het brugprogramma van Neerlands Diep, de overheidsacademie voor publieke projectmanagers. Leuk om te doen, maar ik heb wel getwijfeld. Projectmanagers bij de overheid waren toch vooral collega's die stuurden op tijd, budget en risico's, en kansen en vernieuwingen waren voor hen toch vooral verstorend.  Dat neem ik de projectmanagers niet kwalijk, want als organisaties en overheid krijg je waar je op stuurt.

Al bij de tweede module stond het boekje 'de kleine prinses en de chaos in het project'  van Nicoline Mulder en Fokke Wijnstra als voorbereiding op de rol.   En dat boek heeft mij toch wel een hoop laten zien.  Allereerst veel herkenning, want de principes die worden toegelicht ben ik zelf ook in mijn projecten tegen gekomen. Het boek bracht structuur en positioneerde ontwikkelingen naast het mij al bekende projectmanagement.

Het boek heeft mij ook laten zien dat je de principes die hierachter zitten bewust in kan zetten om je project door een moeilijke fase of over een dood punt heen te helpen.   Inmiddels heb ik het achterliggende verdiepende boek besteld. Benieuwd wat ik daar nu mee kan, nu ik zelf in de rol van projectmanager aan de slag ga.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten