Analytics

woensdag 2 oktober 2013

Oogsttijd voor Innovatie op komst

Het lijkt erop dat we rondom innovatie en innovatiegericht inkopen in de oogsttijd aangekomen zijn. De belangstelling voor deze thema's neemt toe, zowel aan publieke als private zijde. Daarnaast lijkt er ook besef en momentum te komen dat er innovatie nodig is om uit de crises te komen.

Vorige week was een belangrijke mijlpaal met de presentatie van het boek 'samen, sneller, slimmer'. Dit boek is geschreven door Ben Spiering, Willem Verbaan en Gertrud Blauwhof en geeft een interessante visie op de bouwsector, en de wijze waarop Rijkswaterstaat hierin innovatie probeert aan te jagen.  Het boek is echt een aanrader. Ook de Cobouw concludeert dat in haar recensie en kwam vorige week met de kop op de voorpagina dat 'Rijkswaterstaat vol inzet op innovatie.

De dag daarna mocht ik optreden op het wegencongres. Intessante bijeenkomst. Ik vind dat de sector echt aan het groeien is. Weg uit de slachtofferrol en het kijken en vragen aan de politiek om meer geld. Maar meer zelfbewust aan de slag met het ontwikkelen van nieuwe business en verdienmodellen samen met bedrijven uit hele andere sectoren. Ik was blij verrast en denk dat er een aantal mooie zaadjes uitgestrooid zijn.

Ook mijn eigen sessie over innovatiegericht inkopen was druk bezocht. Allebei de sessie zaten vol, leuke discussies met veel waardevolle opmerkingen.  Daar gaan we met Rijkswaterstaat verder mee. Aandachtspunt is wel de doorwerking in de keten. Ook de grote aannemers kopen in, en daar liggen ook kansen voor innovatiegericht inkopen. Dat besef mag nog wel groeien, zodat de kansen voor innovatie in de hele keten worden gestimuleerd. Hopelijk heeft mijn sessie daar een stukje aan bijgedragen.

Het was een mooie week. Ik ben benieuwd wat deze week weer brengen gaat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten