Analytics

vrijdag 17 april 2015

Afstudeerwerk in het nieuws


De afgelopen week waren er plotseling twee onderwerpen in het nieuws waarbij ik persoonlijk betrokken ben geweest.  Bijzonder om dat te zien en te kijken wat nu de stand van zaken is.

Allereerst berichtte de NOS over het leed bij Servicekoopflats.  Een stille oorlog om verouderde servicekoopflats. Laat dat nou net het onderwerp van mijn eigen afstudeeronderzoek geweest zijn.

Veel van de complexen die in de rapportage van de NOS te zien zijn heb ik zelf bezocht.  En mij is duidelijk dat het er de afgelopen jaren qua onderhoud alleen maar slechter op geworden is.  Een race naar de bodem, appartementen die voor 1 euro verkocht worden verbaast mij niets, want je koopt er ook voor 1 a 2 ton achterstallig onderhoud in de generieke voorzieningen bij.  Het blijft een lose-lose situatie totdat de gezamenlijke eigenaren besluiten het roer om te gooien, maar wil iedereen zijn verlies nemen. Een mogelijk stappenplan is in 2006 al geschreven.



Dan een recenter Afstudeeronderzoek van Bart Lenderink over het meten van innovatiegericht inkopen waarbij ik als afstudeerbegeleider heb opgetreden.  Afgelopen week pulbliceerde het Rathenau Instituut zijn jaarlijkse onderzoek naar 'Totale investeringen in Wetenschap en Innovatie', in deze publicatie wordt uitgebreid aandacht besteed aan het onderzoek dat Bart heeft uitgevoerd.  Leuk zo'n eerste citaat.  Geeft ook bij mij weer een stukje voldoening, als je ziet dat er iets met deze onderzoeken gebeurd.