Analytics

zondag 13 september 2015

Gemeenschappelijk belang van een kunstwerk


Deze week een mooi artikel in verkeerskunde, wat meteen ook de spanning aan geeft tussen overheid en initiatief uit de samenleving.  Daan Roosegaarde en zijn droom/meestwerk bij de Afsluitdijk Hoewel er een gemeenschappelijk belang is blijft het zoeken hoe we de samenwerking tussen de kunstenaar/ontwerper en de staat vorm te geven.

"Ik sta daarbij in dienst van de droom ,en Rijkswaterstaat in dienst van de staat. Die samenwerking tussen ons lijkt ver uiteen, maar de openbare ruimte en innovatie zitten in ons en in mijn dna. "  Tussen die samenwerking zit nog wel het netjes handelen volgens alle wettelijke (aanbestedings)procedures en de eigen procedures zoals die binnen de organisatie Rijksoverheid bestaan.

Het komende jaar zal blijken of het icoon Afsluitdijk gerealiseerd gaat worden. Ik heb er vertrouwen in.  De realisatie zal niet alleen een meesterwerk op de Afsluitdijk opleveren, maar ook een voorbeeldcase worden als het gaat om samen innoveren tussen publiek en private partijen, vernieuwende inkoop, en op een andere manier samenwerken binnen de overheid zelf.

Spannend: Ja. Lastig, soms.  Maar wel heel bijzonder om hier deel van uit te maken.  In dit soort voorhoedeprojecten leer en verbaas ik mij nog elke dag. En dat maakt het juist zo bijzonder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten