Analytics

vrijdag 11 september 2009

Gevonden op Weblog - Balkenende geweldig leider?

Onderstaand artikel van Henk Jan Kamsteeg kwam ik deze week tegen op een weblog over leadership. Best aardig om te lezen. Arend Nagel

Wat maakt iemand nu een geweldig leider? Een vraag die mij blijft boeien. Een vraag ook die maar moeilijk te beantwoorden lijkt. Al lijken sommige onderzoekers en auteurs (zoals bijvoorbeeld Jim Collins) erg in de beurt te komen.
Tijdens DISC-trainingen (waarin we een analyse maken van de verschillende persoonlijkheidsprofielen) doen deelnemers vaak een duit in de zak over de vraag wie nu geweldige leiders zijn.
Vooral mensen met een hoog D(ominant) of I(nvloed) profiel worden al snel als de ultieme leiders bestempeld. Charisma wordt als belangrijk kenmerk gezien. En ja, dus valt de naam van Obama al snel.
Onze eigen minister-president Balkenende komt eigenlijk nooit vanzelf ter sprake. Hem dichten wij eerder een S(tabiel) of C(ontentieus) gedragsprofiel toe. Dit zijn de minder extraverte mensen. En, zo concluderen deelnemers al snel: beste mensen, maar geen leiders...

Zonder het voor de politieke standpunten van Balkenende te willen opnemen (daarvoor heb ik simpelweg te weinig verstand van zaken) zou ik wel een goed woordje willen doen voor zijn leiderschapskwaliteiten. En daarbij weet ik mij gesteund door Lans Bovenberg (over wie onlangs een boeiend boek is verschenen: De balans van Bovenberg, Uitgeverij Kok). Hij zegt over Balkenende onder andere het volgende:
- "Ik vind dat Balkenende goed leiderschap vertoont. Inhoudelijk is zijn lijn goed doordacht en consistent."
- "Mensen willen graag zinvol bezig zijn en zoeken naar bezieling. Jan Peter Balkenende heeft goed aangevoeld dat hier een thema lag."
- "God leidt alles in het leven. Balkenende heeft deze functie niet actief gezocht, maar het kwam als een roeping op zijn weg. Dat is iets bijzonders. Als ik eerlijk ben, zie ik er inderdaad iets van Gods leiding in die hem in deze moeilijke periode op deze verantwoordelijke positie bracht."

Mooie woorden over onze minister-president. Met wel weer die ene aantekening: "De communicatie zou wel beter kunnen [...] Je moet mensen helder uitleggen waarom moeilijke beslissingen nodig zijn." Wat nu wanneer Balkenende net zo'n spreker was geweest als Obama. Hadden wij hem dan wel massaal als geweldig leider gezien?

Henk Jan Kamsteeg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten