Analytics

zondag 17 januari 2010

Boekrecensie Innoveren in de Delta.

Innoveren in de Delta bestaat uit een set van drie boekjes. Leren van innoveren in de Delta. De koers van Innoveren in de Delta en de uitdagingen bij Innoveren in de Delta. De boekjes zijn uitgegeven door het Netherlands Water Partnership ter gelegenheid van de Innovatie-estafette 2009 en geven een mooi doorkijkje in het innovatieklimaat in de natte sector.

De terugblik geeft een mooi overzicht van Innovatieve projecten in de Delta, de toekomstige afsluitdijk, de zandmotor en blue energy. Projecten waar ik eerder over geblogt heb. Maar ook de IJkdijk en Flood Control 2015 mogen zeker niet vergeten worden. In de terugblik viel mij op dat de verkokerde en versnipperde overheid vaak genoemd wordt als een belemmering. Doorbreken van de verkokering moet volgens de auteurs absoluut prioriteit krijgen. Iets waar ik mij helemaal in herken. In het boekje over de koers van het Netwerk Deltatechnologie komen ook veel acties aan bod die een klein stukje proberen bij te dragen aan het ‘ontkokeren’ van de overheid.

Veruit het meest inspirerende boek is het boek over uitdagingen. In een aantal interviews worden toekomstbeelden en uitdagingen geschetst voor de watersector. Tineke Huizinga, Cees Veerman, Herman Wijffels, Uschi Eid en Adriaan Geuze zijn bekende namen in de sector. Maar ook de visies van de iets minder prominente geïnterviewden staan bol van de inspiratie. Het interview met Aart van Veller, klimaatambassadeur en ondernemer, laat zien dat ook de jongere generaties bezig zijn met klimaat en duurzaamheid. ‘Ga staan voor waar je in gelooft’.

Innoveren in de Delta moet je gelezen hebben als je betrokken bent bij de watersector. Vraag hier de trilogie aan.

Geen opmerkingen: