De afgelopen weken heb ik mij door een pittig boek heen geworsteld. ‘Afstemming van Besluitvorming bij combinatieprojecten’, uitgegeven door het Instituut voor Bouwrecht. Hoe actueel dat thema is blijkt vandaag maar weer, met berichten op internet dat er eindelijk besloten gaat worden over het doorgaan van de Zuidas. Maar wel met uitsluitend publieke financiering. De private sector heeft afgehaakt.
Terug naar het boek van de heer A.G. Bregman. Het geeft een mooi inkijkje in drie grote projecten. De A2-Maastricht, de spoorzone Delft en de omlegging A9-Badhoevedorp. Wat komt er kijken bij de besluitvorming, aanbesteding en contractvorming?
Dat is een hoop, en het is ook ingewikkeld. Je moet een behoorlijke kennis hebben van publieke besluitvorming enerzijds en aanbestedingen anderzijds om de samenhang tussen deze twee pijlers te kunnen ontdekken. Toch is dat wel het essentiƫle element in het boek.
Het boek eindigt met een groslijst van conclusies. Dat is jammer. Het zijn er zoveel en ze zijn ook niet geordend. Welke actor moet nu met welke conclusie aan de gang? Daar kom je bijna niet uit. Persoonlijk vind ik het boek daarom waardevoller als een stukje geschiedschrijving van drie grote combinatieprojecten, dan dat er lessen uit te halen zijn voor nieuwe infraprojecten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten