Analytics

donderdag 19 augustus 2010

Verfrissend Portugal

Na een heerlijk weekje in Peniche (Portugal),  zonder internet, blackberry en telefoon, ben ik weer helemaal fris terug in Nederland.  Toch wel een aantal mooie indrukken opgedaan die ik toch met jullie wil delen.

Europa werkt! Goed om in Portugal te zien dat met Europese fondsen infrastructuur aangelegd wordt waardoor gebieden tot bloei komen. Een korte reistijd is een voorwaarde voor toerisme en bedrijvigheid.  Een snelweg waar lekker over door kan rijden, is dan toch een verbetering dan een slingerweg met haarspeldbochten.

Toch is er aan de andere kant nog wel wat te doen. Een aantal wegtunnels bekeken, onder andere in Lissabon, die volgens Nederlandse normen nooit open zouden mogen. Met name de combinatie van veel voorsorteren in de tunnel en het ontbreken van verlichting gaf mij toch wel een verhoogde hartslag.

Ook leuk om al het Hollands ondernemerschap te zien. In de haven lagen de schepen van 'onze' baggeraars, ook de bestorting van de havenhoofden is een Nederlandse vinding. En dan heb ik het nog niet eens over alle Nederlanders die in de toerisme- en in de golfsurfindustrie bezig zijn.

Waar ik stiekum ook wel een beetje fan van ben is het Portugese parkeren. Eerst altijd netjes in de vakken. Maar als de parkeervakken vol zijn is alles geoorloofd zolang je maar niet de rijbaan blokkeert en iedereen weer weg kan. Het oogt wat chaotisch en is even wennen, maar je kan wel heel veel auto's kwijt op deze wijze.

Tot slot. Als je van golfsurfen houdt, is deze bestemming zeker een must. Voldoende stranden, en er is altijd wel een strand waar goede golven zijn.

Tot hier even mijn eerste indruk, later meer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten