Net voor de zomervakantie hebben we Elise ook een stapje verder kunnen helpen. Ze heeft een Bril!!
Hoezo dan?? Het afgelopen jaar viel al op dat Elise soms afgeleid was in de klas en ook wel snel moe. Omdat met name het lezen achter bleef is daar extra op gelet. Soms ziet ze wat, en dan is ze daar mee bezig in plaats van met haar werk. Omdat ze natuurlijk ook al met haar oren het nodige gehad heeft, hebben we daar eerst ook nog aan gedacht. Een andere plek in de klas dan, voor en/of achterin.
Zou het dan misschien iets anders zijn, ADD misschien? De 'h' van hyper in ADHD heeft Elise zeker niet. Het was al een keer op school gesproken of we haar niet moesten testen. De huisarts heeft hier echt heel goed werk geleverd door eerst door te vragen op het ondersteuningsplan van school. En toen duidelijk was wat er op school al geprobeerd was, wilde ze eerst alle lichamelijk oorzaken uitsluiten.
Ogen dan misschien, maar begin groep 3 is ze nog getest? Toch, toen we erop gingen letten, viel wel op dat ze haar boek dicht bij haar gezicht hield. Dus toch naar de oogarts, al is het maar om uit te sluiten. En inderdaad, Elise heeft een cilinderafwijking. En dat betekent dat ze zowel voor dichtbij maar ook voor ver weg extra haar best moet doen om goed te zien. Geen wonder dat ze ook wel eens heel moe was gedurende de schoolweek.
Eind juni is haar bril gekomen. Bedoelen jullie dit met goed zien? Dat gaf Elise aan nadat ze een uurtje met haar bril gelopen had. Wat een verschil. De vermoeidheid is weg, en er is veel meer energie. Voor het eindrapport van groep 4 was het te laat, maar wij zijn zo benieuwd wat Elise in groep vijf gaat doen.
Met dank aan een hele scherpe huisarts.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten