Analytics

donderdag 6 april 2017

Zefrijdend door de stad

Hoe zou het zijn om met een zelfrijdende auto door de stad te rijden.  Sinds gisteren weet ik het antwoord.  Onwerkelijk.  Op de snelweg leek het mij nog wel comfortabel, maar in de stad langs een grachtje, met al die roekeloze fieters.


Gisteren was het zover, met een Tesla een experience rit gemaakt om te ervaren hoe het voelt, en te zien hoe ver de technologie al is. En wat een ervaring! Bijzonder, zo'n moment dat je wereldvisie veranderd.  Tot gisteren had ik het gevoel dat mijn kinderen misschien wel geen rijbewijs meer nodig hebben over een jaar of 15, nu denk ik dat het moment er wel eens eerder kan zijn dat er modellen op de markt komen die je zonder rijbewijs ergens naar toe kunnen brengen.  Bijzonder om te zien hoe zo'n voertuig zelf door de stad rijdt, fietsers ontwijkt (en op ze anticipeert) en je moeiteloos door de file loodst.


Ook maatschappelijk gaat dit grote impact hebben:
- Het busvervoer in het landelijk gebied gaat compleet anders worden. Weg met aanbodgestuurde concessies, tranport op verzoek en mobiliteit als dient.
- Kinderen en ouderen zullen veel mobilier zijn. Eenzaamheid bij ouderen vanwege de oorzaak dat men niet meer durft te rijden naar kennisen, familie enz, zal niet meer voor komen.
-Reistijd bestaat niet meer, omdat je in je zelfrijdende voertuig andere zaken kan doen.  De laptop op schoot en het ontbijt mee in de auto wordt mogelijk.
- De zelfrijdende auto kan wel eens destructief de propositie van het OV zijn.  Alle competatieve voordelen die het OV heeft, zal de zelfrijdende auto ook hebben, en in tegenstelling tot een trein rijdt hij wel vna door tot door.  En daarbij zitten er niet ongewenst andere mensen in je persoonlijke ruimte. Ook in de sessie waar deze rit onderdeel van was, waren veel vragen of het nu nog wel zin heeft om in stedelijke OV-verbindingen (nieuwe tramlijnen) te investeren, want kan je niet beter inzetten op zelfrijdende voertuigen.
- Er is ook impact op banen. Geen vrachtwagenschaffeur, taxichauffeur, en busschauffeur meer, maar er komen vast ook weer banen terug om daqt zelfrijdend systeem te faciliteren.




Over de effecten kan je het lang hebben. Als er al onderbouwende studie zijn, stuur ze vooral door, want dit is echt mijn gevoel.  Voorlopig ben ik lekker onder de indruk van deze ervaring.   De aanschafprijs was een hobbel (je hebt nog een 2e hypotheek nodig voor zo'n auto), maar anders ging er een strik om de tesla heen, en kon hij mee naar huis.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten