Vorige week donderdag een hele goede frismakers sessie gehad over het excellent purchase programma van DSM. Ik vond de bijeenkomst erg waardevol en inspirerend. Leuk was ook dat er iemand van Heineken aanwezig was, zijn bijdrage in het gesprek gaf toch weer een andere verfrissende insteek.
Wat neem ik mee.
- De basis van inkoop moet op orde zijn, dan pas kan je verder werken aan excellente inkoop. Als je daar nog eens naar kijkt zie je toch altijd wel weer enkele verbeterpunten. Ook in onze sector.
- Inspirerend: Als je de CPO en CIO op een lijn weet te krijgen als het gaat om inkopen en innovatie, dan heb je een hele sterke tandem. Daar heeft DSM heel veel energie op gezet. Daar wil ik wat mee gaan doen de komende tijd.
- Kans DSM houdt zijn marktpartijen aan een 'fair share of innovation'. Als DSM voor veel geld inkoopt bij partijen dan verwacht DSM daar een fair share of innovation voor terug die, bijdraagt aan de innovatiestrategie van DSM. En dat is toch eigenlijk hartstikke logisch? Er wordt in leveranciersgesprekken zakelijk over gesproken, en indien nodig wordt dit ook vastgelegd in contracten.
Volgens mij ligt hier een instrument waar we iets mee kunnen in de bouwsector. De vraag hoe we de bouwketen meer innovatiegericht krijgen komt regelmatig aan de orde, o.a. in het beleidskader innovatiegericht inkopen. Volgens mij kan dit instrument een bijdrage leveren om de sector meer innovatiegerich te maken. Laten we het gesprek voeren met de partijen bij wie we inkopen, wat is het 'faire share of innovation' wat de u bijdraagt aan onze innovatiestrategie? Als we dat gesprek in de hele keten organiseren, dan komt het innovatiegerichte vanzelf op gang.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten