Analytics

vrijdag 27 februari 2015

Mooi zooitje bij ONVZ de laatste weken - falend ict project?


Hoe nodig een zorgverzekering is, blijkt pas als je er een tijdje zaken niet gaan zoals het zou moeten. Dat hebben we de laatste weken gemerkt bij ONVZ.  Vooraf moet wel gezegd worden dat we al tig jaar klant zijn, en altijd erg tevreden waren, maar de laatste weken is het echt een zooitje.

Dit jaar is dat wel anders. Twee voorbeelden. Allereerst het middel fytomenadion. Alle vrouwen die moeten gaan bevallen krijgen dit middel om teveel bloedverlies te voorkomen. 2 jaar geleden geen probleem. Nu opeens niet meer vergoed ondanks voorschrift van de specialist. Grote verbazing bij huisarts, apotheek en specialist, want dit had men nog niet eerder gezien. 

Bellen resulteert in bijna een half uur wachten. Na veel uitleggen, overleg en doorverbinden blijkt dat het een vergissing is. Het middel heeft dan wel geen Ctgb-code, maar valt wel onder de basisverzekering. Duhh, dat had ik op www.medicijnkosten.nl ook al gelezen.  Een week later maar weer eens gebeld, blijkt dat men de hele aanpassing niet doorgevoerd heeft. Hele verhaal maar weer van voor af aan gedaan. En nu ook per email laten bevestigen. Gelukkig is het nota nu herbeoordeeld en goed aangepast!  Eens kijken of de 2e batch, die nog door de apotheek moet worden gefactureerd wel in 1x goed gaat.

Tweede voorbeeld. Het toevoegen van onze newborn dochter aan de polis duurde maar een week of vier.  Inmiddels begonnen de eerste zorgverleners al te bellen, en naar het polisnummer te vragen dat op de factuur kon, want de eerste paar weken maakt zo'n kleintje best kosten met al die kraamzorg, verloskundigen en wat er verder nog aan medici langs komt.  Bij nr 1 had ik de polis na enkele dagen binnen. Nu duurde het enkele weken.

Vandaag heel veel post van ONVZ. Eindelijk alle declaratieoverzichten waarin staat hoeveel geld ik nog van hen krijg.  Nee, hoor. Gelukkig wel het nieuwe polisblad, dus ook onze jongste is verzekerd. Maar verder 3x een blablabla brief van ONVZ met veel sorry sorry sorry dat we er zo'n zooitje van maken.  Declaraties versturen (en uitbetalen) lukt blijkbaar niet, maar hier was wel tijd voor. 

Inmiddels staat er ook een bericht op de website van ONVZ. Een nieuw administratiesysteem is de oorzaak van alle ellende. Blijkbaar lopen ict-projecten niet alleen bij de overheid in de soep.  Het is wel te hopen dat dit nieuwe administratiesysteem een jaar of 20 mee gaat. Want dit gerotzooi wil je echt niet te vaak hebben.