Analytics

vrijdag 8 augustus 2014

Uber app - voorbeeld van een disruptive innovation. Er gaan er nog velen komen


Veel gedoe deze week in de media over taxi-app Uber die aankondigde te gaan testen met het meerijden van particulieren.  Klik hier voor meer info over de opkomst van Uber. Eerder al waren er in andere landen demonstraties van taxichaufeurs bij het verschijnen van Uber in het betreffende stad.



Uber lijkt hiermee een mooi voorbeeld van een disruptive innovation die bestaande markten en belangen omver gooit.  Piepende taxicheuffers en taxibedrijven vertolken de mening van de gevestigde belangen.

We hebben het al eerder gezien en gaan het vaker zien. Nieuwe bedrijven die op basis van nieuwe technologie bestaande markten en posities verstoren. De teloorgang van de winkels als gevolg van de opkomst van de webwinkels hebben we gehad.  De komst van de smart-phone inclusief internet leidt tot nieuwe diensten zoals Uber. En we zijn er nog niet.

Ik pak even een technologische ontwikkeling, de zelfrijdende auto. Straks helemaal geen taxichauffeurs meer nodig, zijn we ook meteen van de taxi-oorlogen af.  Vrachtwagenchauffeurs, buschauffers, rijschoolhouders.  De vraag is niet of maar wanneer dit uitstervende beroepen worden. Maar denk bijvoorbeeld ook aan de parkeergarage. Ik laat mijzelf afzetten in hartje stad en stuur de auto vervolgens naar een gratis parkeerplek buiten de ring. Als ik weer weg wil, regel ik via mijn smart-phone dat ik wordt opgehaald. Van dit soort mogelijkheden zullen nu gevestigde bedrijven (parkeergarages, vastgoedbedrijven) en belangen (dure parkeervergunningen en parkeerplaatsen) dan behoorlijk piepen en steunen, maar uiteindelijk is het gewoon een herverdeling van posities.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten