Analytics

zondag 4 april 2010

De week van de heroverwegingen

Eindelijk zijn ze er dan. Na maanden werk, en de laatste weken steeds meer geruchten zijn afgelopen donderdag de heroverwegingsrapporten gepresenteerd. Het slotstuk van een boeiende week.

Die week begon met de publicatie van het CDA verkiezingsprogramma.  Een dik document met, zoals ook vele reacties in de media, weinig echte keuzes. Iemand zei tegen mij 'Het stuk leest als een beleidsnotitie'. Het lijkt erop dat het CDA alle regeringsopties open wil houden, en pas dan kleur wil bekennen. Erg jammer, dit vage document helpt niet bij het maken van de keuze voor 9 juni.

Dan de heroverwegingsrapporten. Donderdag was het dan zover. De set van heroverwegingsrapporten beschikbaar op internet. Inhoudelijk op mijn vakgebied (Mobiliteit en Water) weinig verrassingen. Bijlage 10 vond ik persoonlijk nog wel erg interessant. Een vergelijking met andere landen. Wat zou Rijkswaterstaat daarvan kunnen leren? Ik ben heel benieuwd of we hiervan nog iets terug gaan zien in het regeerakkoord straks. Mobiliteit had weinig aandacht in de pers. Ik heb er bij BNR nog wat over gehoord. Verder volgens mij geen speerpunt. Volgende week maar eens kijken wat de reacties zijn van alle stakeholders.

Verder natuurlijk interessante keuzes. Wonen en Zorg zijn uitgebreid uitgemeten in de media. Innovatie, onderwijs en duurzame energie zijn weinig terug gekomen. Ik vond de voorstellen ook wat tegenvallen. Het voelde wat gekunsteld, we willen niet bezuinigen maar moeten toch met een voorstel komen.

Wel interessant zijn de rapporteren openbaar bestuur en bedrijfsvoering. Als je dit combineert krijg je een soort fluide rijksoverheid. Departementen kleiner, een duidelijke afbakening van het middenbestuur en de gemeenten en ook een consolidatieslag bij gemeenten. Ik ben heel benieuwd waar we op termijn naar toe gaan. De eerste reacties heb ik al langs zien komen. Helaas verschantst iedereen zich op zijn eigen eiland, in plaats van te kijken waar de kansen liggen.

Over de uitvoering is eigenlijk weinig terug te vinden in de rapporten. Ergens in een bijzin komen ik tegen dat als je grote provincies (landsdelen) krijgt je daar ook een uitvoeringsorganisatie aan kan hangen. Die kan dan zowel voor rijk als provincie werken.  Dat lijkt mij wel een hele interessante gedachte. Tot slot ben ik ook erg benieuwd of de rapporteren nu een doorbraak gaan betekenen voor 'het nieuwe werken' en de arbeidsmobiliteit bij de overheid.

Dat was het even voor nu. Volgende week weer een update. In ieder geval is het verkiezingsprogramma van D66 dan gereed. Ik heb het nog niet gelezen maar de eerste commentaren zijn erg aansprekend. En wie weet wat er verder nog komt.

Fijne paasdagen allemaal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten